Közgyűlés után

Május 24-én ülésezett a VISZ közgyűlése. Az elmúlt 3 év  beszámolóhoz a titkár fűzött szóbeli kiegészítést.

Egyesületünk 2020 szeptemberében tartotta tisztújító közgyűlését, amelyen az alapszabály néhány pontja módosításra került. A járvány okozta változások miatt bekerült az alapszabályba az online rendezvények megtartásának lehetősége, annak szabályai. A 2021-ben esedékes beszámoló közgyűlésünk döntéseit például már távszavazással hoztuk meg. Ezekre az évekre jellemző volt, hogy nem lehetett helyszíni részvétellel rendezvényeket tartani, ez minden közösség munkáját megnehezítette. Elnökségünk havi gyakorisággal – online módon – ülésezett, elsősorban a kommunikációs eszközeink bővítése tárgyában. Ehhez kerestünk pályázati támogatási lehetőségeket.

2021-ben a VCA-KP kiírásra benyújtott pályázatunk („VISZ-HANG” – Kommunikációs tevékenység fejlesztése a Vállalkozói Inkubátorok Szövetségénél), célja

  • hazai inkubátorok, innovációs központok minél nagyobb részével tájékoztatási, szolgáltatási együttműködés kialakítása,
  • országos lefedettségű szolgáltatáslista hozzáférhetővé tétele honlapfejlesztéssel, közösségi médiumok használatával.
  • az inkubáció eredményeinek széles körű megismertetése konferenciákkal, kiadványokkal.
  • Pályázott összeg: 12.790.500,- Ft, sajnos a pályázat nem kapott támogatást.

2022-ben a NEAG-KP-1-kiírásra „Induló és fejlődő kisvállalkozások információs csatornái működésének elősegítése vállalkozói inkubátorházak közreműködésével” címmel és tartalommal adtunk be pályázatot. Itt a kiírásban rendelkezésre álló összeg nagysága csak egy tanulmány elkészítésére adhatott lehetőséget. Témája

  • a hazai inkubátorok, innovációs központok és más támogató intézmények közötti tájékoztatási, képzési és szolgáltatási együttműködés kialakítása, országos lefedettséggel, honlapfejlesztéssel, közösségi médiumok használatával.
  • Ennek tárgyi, személyi feltételeinek, majdani működésének előkészítését, részletes terveinek elkészítése egy tanulmány formájában.
  • Pályázott összeg: 000,- Ft volt. A pályázat nyert, a tanulmány elkészült.

Ugyancsak 2022-ben került benyújtásra a „VISZ INFO-TÉR” – A Vállalkozói Inkubátorok Szövetsége (VISZ) üzlet-és hálózatfejlesztő programja mikro- és kisvállalkozásoknak” című pályázatunk. A pályázható összeg nagysága komplettebb projekt összeállítására nyújtott lehetőséget. Tárgya – ahogy az előzőekben említett pályázatok esetében is – a kommunikációs kapcsolatok erősítése, a kapcsolati háló bővítése, a tájékoztatási és képzési lehetőségek használata, az inkubáció népszerűsítése volt. A 10 millió forintra tervezett projektünk azonban nem kapott támogatást.

Látszik, hogy mindegyik pályázatunk a kommunikációs csatornák erősítésről szólt, az inkubátorházak – és azok bérlői – közötti intenzívebb együttműködés fontosságáról. A közgyűlésünk előtt egy kérdőív segítségével tagjaink véleményére is kérdeztük. A válaszokból egyértelműen kitűnt, hogy az ezzel kapcsolatos szándék kölcsönös. A kérdőívünk másik tárgya a digitalizációstudásra, annak bővítésére vonatkozott, melyekre adott válaszok megerősítenek bennünket abban, hogy az elkövetkezendő időszakban erre kell nagyobb figyelmet fordítanunk.

Az intenzívebb együttműködéstől azt is várjuk, hogy növelni tudjuk taglétszámunkat, A honlapunkon látható egy Google térkép, melyen bejelöltük azon inkubátorokat, akik – interneten talált információk alapján – inkubátorként működnek, de nem tagjai a szövetségünknek. A térkép jól mutatja, hogy csatlakozásuk esetén szinte teljes országos lefedettséget mutatna ez a szolgáltatás, így – talán – a gazdasági kormányzat számára is értékelhető figyelmet kapnánk.

Sajnos a gazdasági kormányzatban olyan gyakori az innovációval, inkubációval, kkv támogatással foglalkozó vezetők személyének változása, hogy mire sikerül kiépíteni egy reménybeli együttműködést, vezetői váltás miatt újra kell kezdeni. Erre jó példa most, hogy a Vállalkozásfejlesztési Tanács munkáját felügyelő szervezeti változás miatt a VISZ nem kapott lehetőséget az új konstrukcióban, holott ez néhány éven keresztül biztosították számunkra. Most természetesen újra indítjuk a kapcsolatfelvételi eljárást.

Miután az eléggé egyértelműen látszik, hogy ebben az évben semmilyen központi támogatásra nem számíthatunk, soron következő feladatainkat a kisebb költséget – de nagyobb szervező munkát – igénylő projektekre összpontosítjuk. Ez konkrétan a kapcsolati háló bővítését, intenzívebb információ cserét, illetve digitalizációs tárgyú rendezvényeket és képzéseket jelenti.

Ez utóbbi kapcsán számítunk a Digitális Jólét Program szakmai támogatására.

A közeljövő konkrét programját illetően csatlakozunk az EDIH projekthez, melynek két VISZ tagunk is tagja (KDRIÜ és PRIMOM). Ez az együttműködés a konzorcium tagjainak is segítség, hiszen vállalt programelemek teljesítéséhez tudunk segítséget nyújtani; segítség a VISZ-nek is, hiszen tudunk tagjainknak közreműködői lehetőséget biztosítani. Ennek az együttműködésnek a részletei rövidesen megismerhetők lesznek tagjaink számára.